Zaměstnanci 21. století

10 pravd o zaměstnancích

 1. Angažovaní (motivovaní) lidé mají významný vliv na úspěšnost firmy.

Přirovnání k veslici. Pokud lidé nepádlují naplno a v polovině závodu zahodí pádla, tak nevyhrajete i pokud bubnujete s vervou o stošest.

2. Dlouhodobá motivace lidí nejde koupit za peníze

Práce dnes vyžaduje jiné dovednosti než v 20. století. Je to hlavně schopnost řešit problémy, využívat paměť a kreativitu. U těchto úkolú nefunguje systém splnění a odměna, ale pro výkonost je nutné zažehnout motor vnitřní motivace.

Peníze dnes pro většinu lidí plní funkci hygienického faktoru. Pokud je navyšujete nad částku, kterou člověk potřebuje pro udržení své životní úrovně, nefungují motivačně. Zároveň se ukazuje, že už dva měsíce po přidání peněz zaměstnanci, se jeho motivace začíná vracet na původní úroveň. Peníze tedy nejsou smyslem samy o sobě, ale prostředkem. Hlavní motivací lidského chování je zažívat pozitivní pocity, proto „musíme“ přeplácet lidi, kteří zažívají v práci hodně negativních pocitů. Dlouhodobým řešením to ale není. Tím se dostáváme k pravdě 3.

3. Motivace lidí je o emocích

Pokud nezažíváme v práci pozitivní emoce jako přijetí, ocenění, pocit že někam patříme, smysluplnost, možnost někomu pomoct atd. naše motivace klesá.

4. Emoce ve firmě vytváří především firemní kultura a vedoucí pracovníci

Motivaci negeneruje žádná složitá metoda ani benefit, ale to jak se k sobě každodenně chováme.

5. Pokud má vedoucí motivovat, musí být lídrem a umět pracovat s emocemi

A v tomto bodě narážíme na zakopaného psa většiny českých firem. Být lídrem je způsob jak se postavíme k vedoucí funkci. U nás je stále populárnější být manažerem. Podceňujeme důležitost emoční inteligence vedoucích pracovníků. A takhle pracujeme s negativními emocemi ve firmách.

6. Dobrý lídr musí v prvé řadě dobře znát sám sebe

A to není vůbec lehké. U nás narozdíl od západu budujeme už ve školách kult průměrnosti a nevychováváme osobnosti. Držíme se hesla: drž hubu a krok a jestli se ti to nelíbí najdi způsob jak to obejít. A v duchu tohoto hesla často i vedeme lidi.

7. Být lídr je jedna z nejtěžších, ale zároveň nejsmysluplnějších rolí

(…hned po roli matky). Být lídrem je totiž práce na celý život. Neustálá práce sám na sobě, sebereflexe, poznání svých vlastností a zdokonalování dovedností. Lídr je totiž ten, kdo může pozitovně ovlivňovat každodenní realitu svých lidí. I ve firmách můžeme vidět, že někdy na jedné pobočce máme fluktuaci a demotivované lidi a druhé se daří. Dle mých zkušeností za tím byl skoro vždy vedoucí.

8. Šeredně podceňujeme výběr lídrů

Do linového managera často vybereme toho nejšikovnějšího a uděláme z něj vedoucího. Tváříme se, že je to povýšení, ale v podstatě děláme z květinářky řidiče kamionu. Cílem vedoucího je totiž vybudovat a udržet výkonný a spokojený tým. A to je jiná práce než dobře programovat nebo rychle skládat krabice. A o tom, že často nově povýšený specialista o „řízení kamionu“ moc neví. A tak když se mu to „řízení kamionu“ přestane dařit, začne radši zase „vázat ty kytice“. Dobrý výběr, kde zohledníme nejen odborné, ale i osobnostní a managerské kompetence je alfa a omega úspěchu.

9. Podceňujeme podporu a rozvoj kompetencí vedoucích jakožto klíčových lidí

Rolí HR jako takového by nemělo být vymýšlet benefity, ale především poskytovat podporu managementu. Využívat kvalitní nástroje (AC, DC, pohovor, …) k výběru vedoucích, dát jim podporu v podobě tréninku, mentorinku, koučinku a získávat pro ně zpětnou vazbu (meetingy, 360 ZV, …) Funkčních nástrojů jak to dělat existuje celá řada. Důvodů proč se to neděje je také celá řada. Jedním z nich je např „čas“.

10. Právě teď je ten správný čas začít uvažovat o pracovní motivaci lidí jako o hodnotě při vytváření byznysu a věnovat jí čas.

Spokojenost v práci má významný vliv na celkový well-being člověka a jeho životní spokojenost (to dokladuje celá řada studií). Pokud se nám tedy podaří zlepšovat spokojenost ve firmě, podaří se nám tím i zkvalitňovat život jinak skeptickým a nespokojeným Čechům. Důležité je v tomto systému odhalit „prospěcháře“, kterým tento stav vyhovuje, protože z něho těží pro sebe benefity na úkor jiných, často výkonnějších zaměstnanců.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..