Opět o tom plánování…

Plánování a příprava na to, co se stane, když neuděláme to nebo ono, je mým oblíbeným tématem. Když se zeptám kolegů, jaký máte plán na příští týden, vidím občas v jejich očích zděšení :). „Šéf chce po nás plán, ale my nemáme plán ! Nemáme vizi, cíl …“

Plánujeme přirozeně a nepřirozeně. Každá činnost, kterou vykonáváme, ať už vědomě nebo nevědomě, projde naším mozkem a procesem plánování. Ani si to neuvědomujeme.

Šéfové jednoduše „neplánují“. Až do poslední minuty se vyhýbají plánovacím poradám, prezentacím a strategickým opatřením. Vždyť to přece řídí nejlépe, jak umí. Postupují podle léty osvědčené praxe. Ale co když jsme některé věci dělali 30 let stejně a pořád blbě ? S novými technologiemi a úrovní poznání jdou dělat lépe, ale bohužel někdo na vedoucím postu zakrněl ?

Co se stane, když neplánujeme dopředu ? Znáte asi všichni model “ já jsem myslel, že to uděláš ty“ … Když na nás dolehne tlak poslední minuty, překlopíme se do modelu reaktivního plánování. Uvedu příklad:

Ve firmě se neplní plán ! – Je třeba jít do akce ! Je nutno více pracovat ! Přesčasy ! Cílovky a mimořádné odměny “ Je třeba přidat lidi ! Spousta vystresovaných techniků je hozena do vody. Musí fárat odpoledne, v noci, jen aby bylo splněno „opatření“.

Když vedení zjistí, že větší množství vystresovaných lidí do sebe jenom naráží a situaci to nijak neřeší, přijde někdo chytřejší a řekne „Musíme to zorganizovat!“

Kolem problému se seskupí skupina lidí, vytvoří opatření a popíšou problém, popř. přepíšou původní popis toho, co jsme vlastně chtěli. Postupem času si ale uvědomí, že přepisování problému a navrhování opatření problém neřeší.

V tom se objeví někdo ještě chytřejší a řekne, že je třeba postupovat kreativněji. „Pojďme udělat brainstorming !“ A tak se všichni posadí do zasedačky a šéf se zeptá: „Tak je tady někdo, kdo má nějaký dobrý nápad ?“ Asi tušíte, jak to dopadne.

Po předpokládané reakci „publika“ si šéf řekne, že jeho lidé už své myšlenkové kapacity vyčerpali. Proto najme konzultační firmu. Pokud bude konzultační firma dělat svou práci dobře, zeptá se šéfa na jednu otázku: „Čeho se pokoušíte dosáhnout ?, jaký máte plán, vizi, cíl ?“

A nyní se podívejte na úvodní odstavec příspěvku….

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..