Motivace: „motiv“ k jednání

Se zájmem čtu knihu Jana Mühlfeita „Pozitivní leader“.  Je to manažer, který 22 let vedl pobočku Microsoftu pro střední a východní evropu a pod jeho vedením to byla po určité době nejziskovější část společnosti. Je skvělé, jak se obyčejný čech dokáže prosadit ve světě. Kniha je velice zajímavá a proto si dovolím ocitovat úryvek, který mě jako jeden z mnoha zaujal.

 

……

Motivace: „motiv“ k jednání

Přestože inspirace je k dosažení vaší vize a naplnění vašeho potenciálu nezbytná, v praxi mnozí z nás potřebují v počátku trochu popostrčit, aby se rozhoupali a začali něco skutečně. Inspirace a motivace nejsou jedno a totéž. Vaše inspirace je vnitřní tah, který udržuje váš směr na cestě k budoucnosti, po které toužíte, zatímco motivace je vnitřní tlak, abyste se vybičovali ke každodenním úkolům a krokům, které na této cestě musíte zvládnout, abyste k tomu cíli skutečně došli. Pokud jste fotbalista, možná sníte o vítězství svého týmu v první lize (inspirace), ale přesto budete muset potřebovat před každým zápasem vyhecovat, abyste ze sebe vydali maximum (motivace).

Motivace je to, co vás ráno vyžene z postele něco dělat. Motivace vás bude pohánět do jednotlivých činností a kroků, které budou nezbytné. Bude vás pobízet, abyste dokončili ten návrh, uzavřeli ten prodej nebo stihli tu konfrerenci.

Přestože pozitivní psychologie přinesla skutečný průlom v akademickém světě díky svému převratnému potenciáli při motivování lidí, velká část firem z žebříčku Fortune 500  ještě stále využívá teorie a metody pobídek prémií, které se ukázaly neefektivní už před desítkami let. Tyto zastaralé přístupy k motivaci vycházejí z přesvědčení, že lidé pracují podle toho, kolik dostanou zaplaceno. Stojí na mylné domněnce, že lidé budou pracovat výrazně více, pokud je za to čeká atraktivní finanční odměna. Jinými slovy, že tady jde jen o peníze. Řada firem se toho systému drží, protože je snadný, měřitelný a lehce vyjádřitelný. A do určité míry to samozřejmě funguje. Můžete lidem zaplatit za to, aby dělali co chcete a kdy to chcete … a tak stále dokola. Peníze dokážou motivovat, ale nemůžete jejich prostřednictvím přimět lidi k dlouhodobé výkonnosti (váš rozpočet by to neutáhl). Je zde kvantum dalších faktorů, které mohou ovlivnit, aby se lidé v práci cítili spokojeně a chodili do ní rádi. Obecně je mnohem lepší lidi inspirovat, aby něco dělali, protože to dělat chtějí. Jako motor výkonnosti je inspirace mnohem efektivnější, než nějaká vnější hmotná motivace. Lidé pak ze sebe vydají všechno, v časech dobrých i těch špatných, a bez ohledu na to, jaké prémie jim slíbíte. Když je motivace úzce spojena s inspirací nějakého společného „PROČ“, může vzniknout prostředí, ve kterém se členové vašeho týmu dobrovolně rozhodnou investovat do práce své nejcennější zdroje, tedy svoje silné stránky,  energii i emoční závazek.

…..

Také mne zaujal jeho odkaz na studii dr.Amy Wrzesniewské,odbornice na psychologii z Yaleho univerzity, která se svým týmem zkoumala pracovníky po celém světě a která ukazuje, že obvykle zastáváme ke své práci jeden ze tří základních typů přístupu:

Svou práci vnímáme jako zaměstnání, kariéru nebo povolání.

Zaměstnání

Lidé, kteří chodí do zaměstnání, vnímají práci jako povinnost, prostředek k dosažení určitého cíle, jímž bývá obvykle výplata, která jim umožní financovat jejich životní styl a zábavu ve volném čase. Pracují, protože musejí a jejich motivací není naplňování smyslu života nebo dobro firmy či společnosti jako celku. Jasně rozlišují mezi pracovním a osobním životem. Tito lidé sice práci odvedou, ale každodenní dřina pro ně nemá žádný vyšší smysl a nemohou se dočkat,až přijde víkend nebo dovolená.

Kariéra

Lidé, kteří si zvolili nějakou profesní dráhu a chtějí si vybudovat kariéru, jsou motivováni potřebou dostat se výš a uspět. Tito lidé jsou nejspokojenější, když „vyhrávají“, a těší se na další povýšení v rámci hierarchie, zvýšení platu nebo na jakýkoliv jiný projev růstu prestiže a moci. Pro takto zaměřené lidi jsou lákavá zaměstnání, která nabízejí jasnou možnost karierního postupu, žebřík, po které mohou šplhat a možnost srovnání s kolegy i všemi ostatními podle jasně definované příčky, na níž se v hierarchii nacházejí. Jsou ochotni přinášet firmě oběti, pokud to znamená, že jim to pomůže získat vlastní rohovou kancelář s výhledem. Tito lidé sice dokážou být v práci angažováni, ale jejich motivace může rychle poklesnout, pokud se jim nebude dařit stoupat k vysněným výšinám tempem, jaké si představovali.

Povolání

Lidé, pro které je jejich práce něčím víc, je pro ně posláním, povoláním, považují samu práci za cíl. Svou práci skutečně milují, a když o ní mluví, úplně jim září oči. Vnější odměny (peníze a povýšení)  jsou pro ně důležité, ale ta pravá motivace u nich vychází zevnitř. Jejich práce je projevem jich samotných a zdrojem spokojenosti. Je pro ně výsadou, nikoli povinností. Takto zaměření lidé budou mít mnohem častěji pocit, že při práci využívají svoje silné stránky, že pracují  v souladu se svými hodnotami a svým malým dílem přispívají k dobru všech – jako údržbář, který vnímá, že jeho rolí v dané firmě/škole/nemocnici je vytvářet bezpečné a fungující prostředí pro své kolegy, nebo pracovník u montážní linky, který si představuje, jak jeho výrobky zlepší život koncových zákazníků. Tito lidé budou ochotně rozvíjet své schopnosti, aby své pracovní povinnosti dokázali plnit co nejlépe, a budou si mnohem snadněji vytvářet kvalitní vztahy s kolegy, díky jimž je bude jejich práce ještě více naplňovat a uspokojovat.

Je vskutku fascinující, že se tyto přístupy se projevují ve všech, diametrálně odlišných, profesích, od kadeřnice, uklízeček v nemocnici, úřednice a prodejce až po lékaře a ředitele korporací. Ve většině organizací bývají také rovnoměrrně zastoupeny, do každé této kategorie spadá přibližně třetina pracovníků.

Když ve svém povolání – práci – zaměstnání sleduji lidi, které řídím, podvědomě je zařazuji do těchto tří kategorií, anichž bych si to do té doby uvědomoval. Děláto také tak ?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..